Postingan Populer

Info tentang hokage 3


Profil :

Nama : Hiruzen Sarutobi
Umur : 69 Tahun
Tanggal lahir : 8 Februari
Desa : Konohagakure (Desa Daun Tersembunyi)
Golongan darah : A
Warna mata : Abu-Abu
Warna rambut : Putih awalnya Cokelat
Tinggi : 163,1 cm
Berat : 50,6 kg
Rekan :homura mitokado dan utatane koharu
keturunan: Asuma Sarutobi, Konohamaru
Tingkat : Hokage
Jutsu : -

hokage Ketiga(三代目火影) atau Sandaime Hokage ialah salah satu watak fiksyen dalam siri anime dan manga Naruto.

Nami kelurga Hokage Ketiga ialah Sarutobi (猿飛). Nama asalnya yaitu hiruzen sarutobi. Nama keluarganya yang dilham daripada Sarutobi Sasuke, bermaksud "melompat seperti monyet", disokong dengan kebolehannya menyeru seekor monyet. Hokage Pertama dan Kedua memanggilnya Saru (猿) yang bermaksud monyet. Masashi Kishimoto pada asalnya berhajat menjadikan Hokage Ketiga seekor anjing tetapi idea itu akhirnya dibuang kerana dianggap "terlalu pelik".

Banyak aspek perwatakannya dipinjam daripada kesusasteraan Cina klasik Pengembaraan ke Barat; monyet yang diserunya mempunyai beberapa ciri ketara dengan watak utama cerita klasik ini iaitu Sun Wukong dan tongkat Sarutobi serupa dengan tongkat milik Sun Wukong.
Latar Belakang

Pasukan Sarutobi

Hokage Ketiga ialah bekas pelajar kepada Yang Pertama dan Yang Kedua dan sepasukan dengan Mitokado Homura dan Utatane Koharu. Apabila dewasa, beliau menjadi guru kepada Jiraiya, Orochimaru dan Tsunade. Yang Ketiga ialah ayah kepada Sarutobi Asuma dan datuk kepada Konohamaru.

Selepas menjadi guru Orochimaru, beliau menyedari bakat semulajadi Orochimaru dan selalu menasihati Jiraiya agar mencontohi Orochimaru. Beliau juga menyedari kejahatan yang terpendam dalam jiwa Orochimaru dan berusaha untuk memimpin Orochimaru ke jalan yang benar. Selepas menjawat jawatan Hokage, Yang Ketiga mula mencari pengganti bagi tempatnya. Beliau berhajat untuk menyerahkan gelaran Hokage kepada Orochimaru tetapi kerana Orochimaru hanya memandang kepada kuasa, Yang Ketiga menyerahkan nama Hokage kepada salah satu pelajar Jiraiya.

Selepas bersara, Yang Ketiga menyiasat beberapa kes kehilangan diri yang berlaku di Konoha. Yang Ketiga akhirnya mendapati Orochimaru sebagai dalangnya. Setelah mengetahui bahawa Orochimaru menculik banyak orang untuk memperoleh kehidupan abadi, beliau bersedia untuk membunuh Orochimaru. Walaupun Orochimaru memberi peluang tersebut kepada Yang Ketiga, beliau tidak sampai hati mengambil nyawa anak murid kesayangannya. Orochimaru kemudiannya melarikan diri. Selepas itu, Kyubi menyerang Konoha dan Yang Keempat meninggal dunia selepas mengurung semangat Kyubi dalam badan Uzumaki Naruto. Maka, Yang Ketiga keluar daripada tempoh persaraan dan menjadi Hokage Konoha semula. Yang Ketiga juga digelar 'Profesor' kerana mempunyai bidang pengetahuan yang luas tentang jurus ninja dan khabarnya berjaya menguasai semua jurus dalam Konoha. Yang Ketiga juga dipaparkan sebagai seorang yang miang. Beliau pernah menawarkan diri untuk membantu Jiraiya menguji 'Tōton Jutsu, 透遁術' (Jurus Melenyapkan Diri) di kolam air panas. Dia juga tewas kepada 'Oiroke no Jutsu, おいろけの術' (Jurus Seksi) Naruto dan gemar berbual-bual dengan gadis muda pada masa lapang.

Ditulis Oleh : a ~ Deskripsi Blog Anda

Artikel Info tentang hokage 3 ini diposting oleh a pada hari . Terimakasih atas kunjungan Anda serta kesediaan Anda membaca artikel ini. Kritik dan saran dapat anda sampaikan melalui kotak komentar.

:: Get this widget ! ::

Reply

Posting Komentar

Silahkan Tinggalkan Komentar Anda Disini, Komentar Anda Sangat Berarti Bagi Kami. Jangan Lupa Memakai Sopan Santun :D

Blogger Widgets